Wednesday, June 11, 2008

What I know, What I see, What I get.

What I know, What I see, What I get.


WHAT I KNOW.

Rationally, i know what i'm doing now. As long as i'm happy and enjoy it,thats called LIFE for me. People alwayz say,"Hanna, can u stop doing your work just a while and Do have a rest?"... I said a big NO. I do love my job a lot. I can call myself as a Worcaholic. I need money to stay alive. Lagipun bukan aku wat keje jahat atau keje haram. Aku hanya mencari sesuap nasi, sebakul emas. Its normal if u stay at KL, u have to work. Find the money, have a property, then people will look at u. Kalau ko malas,tak nak keje,so duduk umah.

Aku berdiri kat sini kerana mama. Mama pesan beribu kali, kalau kita susah, takde duit,sape nak tolong?family jugak..so,so we back to the roots. Walau sebaik mane pun kawan kita tak kiralah dia selalu tolong kita pun tapi oneday dia takkan tolong kita gak..kita harus usaha sendiri, jangan sesekali berhutang kerana kita pasti takkan hidup dengan aman. Jadi, kerja adalah benda utama yg wajib buat dalam erti mencari rezeki yang diredhai.


WHAT I SEE.

Everyday I saw a different things in my life. Start keluar dari rumah sahaja,aku turun lif dari tingkat 6, melangkah keluar dari lif, menoleh seblah kanan di barisan parking kereta, makcik jual kueh sedang berborak bersama pembeli yang lain. Aku pandu kereta, menoleh side mirror kanan, mengangkat tangan sedikit kepada aska yang menjadi pak guard kat situ.

Melewati jalan di sebelah kananku ada MINDEF,sorotan kereta yg memenuhi jalan. Aku terus bergerak sambil menekan suis radio. Seringkali SuriaFM menjadi kegemaran kerana celoteh Dj nya yg bising dan sentiasa happy serta lagu-lagu yang diputarkan buatkan aku suka. Tapi kalau topik cam bosan je, aku pilih HitzFM. Mendengar lagu inggeris membuatkan aku lebih fresh sebab selalu sangat dengar lagu Melayu.

Baru-baru ini, bekas senior aku, Hana juga namanya bekerja sebagai reporter kat tempat aku keje. Aku senang dengan dia. So kebelakangan ini aku sering menjemput dia waktu pagi di Lrt Dato' Keramat. Dia DEAN List(DL) student, best student dalam Degree In PHOTOGRAPHY. Aku yang hanya Diploma Photography pun agak "semput" lah untuk bernafas kerana kos untuk bidang ini terlalu tinggi buat aku.huhu.

So, semalam aku pergi priview filem SEPI arahan Kabir Bhatia. Aku suka cerita ni. Sangat. Sebabnya,its tOo Meaningfull. Kisah si Adam yang belum kahwin atau bujang terlajak hinggakan aku tak tahu pula majlis perkahwinan zaman ini ada seat untuk orang yang single sahaja.hahaha. Adam single. Love at first sight pada wanita yang memakai bunga camelia pada rambut dan percaya sangat pada kekuatan cinta itu hinggakan ada suatu peristiwa yang mengubah nasib mereka. Kemudian, watak Tony Yusof yang kematian isteri dalam suatu peristiwa hingga dia tak boleh terima hakikat kematian isterinya itu lalu berlari semahunya hingga kasut yang dipakainya koyak. Terjumpa Eja kat taman membuat dia sedar Eja adalah harapannya. Dia menunggu Eja hingga akhir hayat walaupn dia tahu Eja sudah bersuami.

Kemudian watak Imaan, gadis kolej yang pakai wig(rambut palsu) yang tak sesuai pun meminati teater. Part Imaan lakonan Baizura Kahar bersama Pierre Andre dan Sein ruffedge. Aku nak tengok part ni banyak kali because...HAHAHA! korang kena tengok. Aku suka tengok part ni sebab ia berjaya buat aku SENTAP! dan tak terfikir oleh aku akan babak ini akan dimasukkan dalam SEPI. Watak Pierre sebagai Khalil yang 'shemburu' dengan Imaan.huhuhu. Aku Suka.

Aku dah penat nak ulas lagi. Filem ini tak boleh disamakan dengan citer Cinta sebab ia totally DIFFERENT. KoRang WAJIB TENGOK...sebab korang akan tau nape aku suruh korang tengok. Bagi yang tak suka or support filem Melayu, BUKALAH MATA DAN HATI ANDA untuk tengok cerita ni.

Sewaktu tengok filem Sepi, aku ternampak kelibat orang yang paling aku tak sangka akan jumpe iaitu lecturer aku, Encik Adzrool. Datang bersama tunang kot. Hurmm...dia terkejut aku akhirnya berjaya jadi fotografer kot. Aku bangkit kerana membaca buku yang dia bagi pinjam dahulu..ye,dahulu aku PASIF. Yang amat sangat. Orang yang kenal aku sebelum ini tahu siapa aku. Dan Encik Adzrool juga antara pembangkit semangat aku selain mama dan yang lain. Dia seorang yang SUPERB&GENIUS. Dia bekerja sebagai Fotografer International Magazine. Mungkin aku perlu tanam cita-cita sepertinya. Thanks a Lot En. Adzrool.^_^


WHAT I GET.

Semalam aku dapat BANYAK. Banyak pengajaran selain goodie bag.huhu. Memang setiap event dapat goodie bag. Tapi yang pasti words from Kak Akma, Belajarlah untuk Menyayangi dan bukan Belajar untuk Memiliki kerana ia hanya Pinjaman Tuhan kepada kita.

Aku suka words tu. Meaningfull. Kalau kita sukakan seseorang, jangan menaruh harap kepadanya. Tetapi hargai dirinya yang sebenar. Jika kita sayang seseorang,biar berpada kerana kelak kita tak boleh terima hakikat yang dia sudah diambil Allah.


# Tuhan...rapatkan aku bersamanya kerana dia sentiasa di alam mimpiku...

1 comments:

adzrool said...

Hai Hana,, nice to read your article, i'm very proud of you,, at least now you open your eye nad see world in different way,, i just want to make a correction,i'm working as a photographet at international magazine, i just contribute my journal and ecademic writing to international juornal and magazine k,, hope to see you,, maybe we can have a good chat ,, keep in touch,, i think you still have my phone no right,, so please do call me k... see you ,, nice work,, may god blees you,,